Bepalen anderen je imago op internet

De open dag van de nieuwe stal kon zowel op de boerderij zelf als via Twitter gevolgd worden. Het team van Boerenfluitjes gaf live verslag en beantwoordde vragen van de Twitteraars, waar bezoekers op de boerderij bij konden aanschuiven met een bekertje koffie.

De open dag van melkveebedrijf Van Dorp kon zowel op de boerderij zelf als via Twitter bezocht worden. Het team van Boerenfluitjes gaf verslag en beantwoordde vragen van de Twitteraars, waar real lile bezoekers bij konden aanschuiven – met een bekertje koffie.

Het is bekend: mensen zitten steeds langer op internet en van die tijd steeds meer op de social media. Ze lezen er over de actualiteit, sport, kinderen die een diploma ontvingen, huishoudelijke klusjes en wat er net op televisie was. Vervolgens reageren ze erop of vinden het leuk. Gelukkig surfen de meeste stedelingen eerst een kwartiertje langs de betere websites over de land- en tuinbouw. Gezond, lekker en goedkoop voedsel is belangrijk tenslotte, net als het milieu, dierenwelzijn en landschap. Zo houdt de agrarische sector een goed imago. Hoe weet ik dat? Gewoon uit mijn duim gezogen. De werkelijkheid kan wel eens andersom liggen.

De internetters kijken eerst op de social media of er nog nieuws is. Vervolgens klikken ze op de aanbevolen links van hun vrienden om de websites of video’s te bekijken. Het populairst is op het moment Facebook met 7,3 miljoen gebruikers in Nederland. Hiervan gebruiken 4,3 miljoen ingezetenen het dagelijks, meer dan Hyves, Twitter en Linkedin samen. Nu is het de vraag wat de gebruikers daar over de landbouw meekrijgen. En of dat positiever is dan in de pers. Zelf heb ik naar agrarische pagina’s gezocht, vooral over de veehouderij. Actieve Facebook-pagina’s zijn bijvoorbeeld Opa van de Boerderij met 420 fans, Henk Bleker 410, Boerderij 270, Boerenfluitjes 190, Plattelandsjongeren Overijssel 160, Het Platteland 150, Nederlandse Melkveehouders Vakbond 46, Netwerk Platteland 40, Cono Kaasmakers 19, Partij voor de Dieren 1.650 en Wakker Dier 12.800 fans. LTO en Campina zijn nog niet actief.

Het is handig dat organisaties die kritisch tegenover de veehouderij staan, de berichtgeving aan de Facebookers verzorgen, maar of het altijd de boodschap is van de veehouders zelf, is vers twee. Als boeren zelf actief te zijn op de social media, kunnen ze hun eigen verhaal delen. Ook kunnen ze het hun organisaties of specialisten in social media laten doen als het boerenwerk al druk genoeg is.

Webweider – Kees Ruyter)

Deze column verscheen in het voorjaar op Boer & Co en later op Hyves.

Advertenties

Over Webweider

Ik schrijf op mijn webweiden veel over de veehouderij en runderrassen, (roze) cultuur, internet en social media, non profit-groepen, Renkum, Wageningen, en stad van opgroeien Schagen. Vanaf mijn webweiden staan veel hekken open naar andermans sites…
Dit bericht werd geplaatst in organisaties, platteland, Social media, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s