Populair volgens Klout

Klout probeert de autoriteit te achterhalen van iemand op internet aan de hand van relaties en interactie op de social media. Of je wil of niet hebben social media grote invloed of iemands schrijfsels ook gevonden worden door de internetters. Klout probeert het preciezer te doen dan simpel vriendjes of linkjes te tellen, maar kijkt ook of iemands bijdragen gedeeld of besproken worden en dat op meer platformen dan alleen Twitter en Facebook, helaas niet op Hyves. Intussen maakt ook zoekmachine Bing van Microsoft gebruik van Klout om zoekresultaten te rangschikken op belangrijkheid.

Ook probeert Klout nu per onderwerp te bepalen hoe het zit, maar dat is nog in opbouw. De profielhouders op Klout kunnen elkaar K’s geven per onderwerp, al zijn veel onderwerpen nog niet aanwezig. Het aantal K’s dat je kan geven is beperkt, dus je moet het bewust doen.

Als profielhouder kan je ook aangeven welke social media-accounts allemaal bij jou horen. Gelukkig hoef je niet weer een aparte gebruikersnaam en wachtwoord te bedenken, maar kan je je Twitter- of Facebook-account gebruiken daarvoor. Verder kan je terugvinden hoe je vrienden scoren, net als derden als je hun naam er kunt terugvinden. Op je eigen Klout-pagina kan je terugvinden, welke posts van jezelf veel reacties en complimentjes krijgen en van wie, al is het onduidelijk hoe dat meetelt in je score. Ook geeft Klout hoe de ontwikkeling van je score is in de laatste 90 dagen.

Het wel weer de zoveelste club van vergaarders van informatie van personen om dat aan adverteerders of geheime diensten te kunnen verkopen. Dus mensen die gesteld zijn op hun privacy moeten nog beter uitkijken wat ze van elkaar of zichzelf openbaar delen op het wereld wijde web. Of is het met Klout ook weer de vraag of al hun verzamelde informatie echt zinvol is? Maar voor wie zijn verhaal wel wereldkundig wil maken, is Klout wellicht de moeite van bekijken waard. Zelf ben ik er nu druk mee in de weer, zoals mijn actieve volgers kunnen merken.

Dit blog verscheen eerder op Hyves

Links:

* Klout zelf (met mijzelf als voorbeeld).
http://klout.com/#/Webweider/
* de toplijst van invloedrijkste personen in Nederland. Zelf sta ik als Webweider met een score van 52.56 op plaats 1.809 (op 12 november 2012).
http://www.influentials.nl/klout/
* Klout: bepaal je autoriteit (FrankWatching NL)
http://www.frankwatching.com/archive/2011/06/15/klout-bepaal-je-autoriteit/
* Microsoft gaat sociale data van Klout in Bing integreren.
http://tweakers.net/nieuws/84658/microsoft-gaat-sociale-data-van-klout-in-bing-integreren.html
* Bereken je KLOUT ! (Actuaman blog)
http://actuaman.blogspot.nl/2011/05/bereken-je-klout.html

Ik schreef eerder over een grote concurent:
Wie O Wie – ben je op het internet?
http://kees0317.hyves.nl/blog/32223009/Wie_O_Wie_ben_je_op_het_internet/T0Xe/

Advertenties

Over Webweider

Ik schrijf op mijn webweiden veel over de veehouderij en runderrassen, (roze) cultuur, internet en social media, non profit-groepen, Renkum, Wageningen, en stad van opgroeien Schagen. Vanaf mijn webweiden staan veel hekken open naar andermans sites…
Dit bericht werd geplaatst in Social media, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Populair volgens Klout

  1. Webweider zegt:

    Recente ervaring, ook los gepost op Google+: Klout laat het belang van Google+ voor mijn score van ‘invloed op internet’ verdubbelen tot 10% ten koste van Facebook, dat met Twitter vecht om boven de 45% uit te komen.

    Maar waarschijnlijk pakt Facebook weer terug, want daar heb ik nu wat schaatsfoto’s neergezet. Maar misschien houdt ik daarmee de 55 wel weer een dagje vast, want meestal zit ik tussen 53 en 54. Geeft meteen al aan dat Facebook een deels andere inhoud en volgers-schare heeft dan mijn Twitter-account en andere social media, zodat Klout alleen al op die manier appels en peren optelt.

    De social media-kenners laten Klout dan ook redelijk links liggen. Het geeft geen inzicht in de gebruikte formules en het is lastig de invloed in een getal te vangen, wat bovendien voor iedereen een andere weging van de onderdelen zou moeten hebben vanwege andere doelen op internet. Maar ik blijf Klout grappig vinden om toch een soort universele meting te hebben. Ik scoor al beter dan veel bekende organisaties en bloggers. Waarschijnlijk zouden ze al flink stijgen als ze hun Klout-account activeren en de andere social media naast Twitter toevoegen. Nu presenteert Klout van alle Twitteraars een score, maar weet niet of ze via Facebook en andere platformen meer invloed scoren. Maar ja, wie echt serieus op de social media zit, moet al zo veel accounts bijhouden, dus jammer voor Klout en de Kloutzakken zoals de fans ervan genoemd worden.
    Dit bericht samenvouwen

  2. Webweider zegt:

    What ever happened to: Klout?

    Natascha Gutterswijk schrijft een blog over Klout, waarover het wel erg stil is de laatste tijd. Daar heb ik nog een reactie bij geschreven.

    http://www.42bis.nl/2013/08/what-ever-happened-to-klout/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s